Projektant ogrodu, projektowanie tarasów, pielęgnacja ogrodów, zakładanie ogrodów Warszawa

Tego nie rób na spotkaniu z Klientem

Nazywam się Małgorzata Domeracka i prowadzę pracownię projektowania ogrodów Miejskie Ziele. Nie zawsze tak było. Kiedyś pracowałam w korporacjach; agencjach reklamowych i telewizji, aż do momentu kiedy pojawiła się na świecie moja młodsza córka. Wtedy wiedziałam, że to ja muszę zmienić swój sposób życia, bo moja praca nie zmieni się dla mnie. Zaczęłam robić to co zawsze kochałam. W mojej pracy wykorzystuję wiedzę i doświadczenie z zakresu marketingu i zarządzania projektami jakie zdobyłam pracując w korporacjach i z racji mojego wykształcenia. Od czterech lat dzielę się tą wiedzą z młodymi projektantami podczas szkoleń a także podczas kursu w którym uczę jak poprowadzić pracownię projektową wykorzystując sprawdzone techniki i narzędzia.

NIGDY TEGO NIE RÓB NA SPOTKANIU Z KLIENTEM

Zawód architekta i projektanta nierozłącznie związany jest ze spotkaniami. Dużą część pracy zajmują spotkania z klientami, wizyty na miejscu inwestycji, konsultacje z podwykonawcami. Dzisiaj chcę zwrócić uwagę na spotkanie z klientem – najważniejsze, bo od niego zależy czy podpiszemy umowę.

Podczas szkolenia szczegółowo omawiamy proces spotkania; jak się do niego przygotować, jak zachować i co zrobić po spotkaniu. Nie ukrywam - jest to jeden z najbardziej stresujących elementów pracy. Z czasem każdy projektant znajduje swój sposób na spotkanie zgodny ze swoją osobowością i na swoich warunkach. Nie ma jednego, słusznego scenariusza spotkania, ale z pewnością istnieją błędy których należy się wystrzegać. A więc pamiętaj: nigdy nie popełniaj tych błędów na spotkaniu z klientem:

Projektant ogrodu, projektowanie tarasów, pielęgnacja ogrodów, zakładanie ogrodów Warszawa

1. BRAK ODPOWIEDNIEGO WYGLĄDU

Czy wiesz ile czasu trwa „pierwsze wrażenie”? Otóż jest ono zmierzone przez naukowców (pewnie amerykańskich, ale cóż…) i trwa 11 sekund. Tylko, albo aż. Najważniejsze jest to, że jest ono pierwsze i drugiej szansy już nie będzie. W ciągu tych 11 sekund wyrabiamy sobie zdanie o naszym kliencie, o jego domu, ogrodzie, osobowości. Działa to również i drugą stronę: klient podświadomie sprawdza, czy jesteś odpowiednim człowiekiem do wyznaczonego zadania, czy znajdziecie ze sobą nić porozumienia, czy nie szwankuje pomiędzy wami komunikacja? Jeżeli spełnisz jego oczekiwania to jest szansa, że podpisze z Tobą umowę. Nie ułatwisz tego, jeżeli wcześniej o siebie nie zadbasz. I nie chodzi tu o specjalny ubiór czy przebranie. Chodzi o zwykłe zadbanie o swój wygląd. Spotkanie z klientem jest rodzajem spotkania biznesowego, tak też powinno być traktowane. Nie musisz przychodzić w garsonce czy garniturze, ale przyjście prosto z ogrodu, w gumowcach i liśćmi we włosach jest nieodpowiednie. Lepiej przesunąć spotkanie na inny termin niż denerwować gospodynię błotem na parkiecie.

2. WŁASNY PRYZMAT

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez niedoświadczonych projektantów jest ocenianie potrzeb klienta przez pryzmat własnych preferencji. To co nam się podoba, nie koniecznie już musi podobać się naszym klientom. To, że klient lubi wnętrza nowoczesne nie oznacza, że stawia na szkło i beton. Błędem jest siłowe przekonywanie klienta do swoich racji – lepiej jest poszukać dobrego rozwiązania. Pamiętajmy, że ostatecznie to klient będzie korzystał z tej przestrzeni i to on musi się tam czuć dobrze. Jeżeli coś mu narzucimy to i tak ostatecznie to zmieni.

3. NIEDOPUSZCZENIE KLIENTA DO GŁOSU

Łatwość nawiązywania kontaktów to duży plus w naszej branży i wszędzie tam, gdzie pracujemy z ludźmi. Może jednak ona przerodzić się w przekleństwo. Są osoby które uwielbiają mówić, najbardziej o sobie. Opowiadają co lubią, co im się podoba i co myślą nie dopuszczając klienta do głosu. Każde pytanie, uwagę czy prośbę zamieniają w długi monolog okraszony anegdotami ze swojego życia. W kontakcie z klientem takie zachowanie to przysłowiowy „gwóźdź do trumny”. Klient pragnie profesjonalisty, który wsłucha się w jego problemy i pragnienia. Nawet te nienazwane. Często jest tak, że klient nie ma pomysłu na ogród, albo ma ich tak dużo, że nie wie co wybrać. Zwraca się do nas o pomoc, aby zwizualizować swoją przestrzeń. Nic nie da nam tylu informacji jak spokojna rozmowa i wsłuchanie się w słowa.

4. WYRAŻANIE WŁASNYCH PRZEKONAŃ O POLITYCE I RELIGII

Nikogo nie trzeba przekonywać o tej starej zasadzie, a jednak trudno zachować bezstronność. Niestety, nasi klienci mogą nie podzielać naszego zdania i po jakiejś żartobliwej uwadze mogą stać się naszymi żarliwymi wrogami.

Projektant ogrodu, projektowanie tarasów, pielęgnacja ogrodów, zakładanie ogrodów Warszawa

5. NIE OCENIAJ!

Tak łatwo nam oceniać innych! Sami tkwimy w tym systemie od najmłodszych lat, dlatego tak trudno jest nam wyrwać się z niego. „Pierwsze wrażenie” genialnie pomaga szufladkować ludzi do określonego stereotypu, a potem dopowiadamy sobie resztę. Jest to bardzo szkodliwe w przypadku spotkania z Klientem. Umawiając się z nami na spotkanie Klient chce rozwiązać problem. Nie urywa go, nie nakłada maski. Jest bezbronny. Niesprawiedliwa byłaby ocena działań i wcześniejszych decyzji bez poznania przyczyn. Bądźmy dla naszego Klienta partnerem i pomocna dłonią. Gdyby mógł poradzić sobie sam nie potrzebowałby naszej pomocy.

Projektant ogrodu, projektowanie tarasów, pielęgnacja ogrodów, zakładanie ogrodów Warszawa
Projektant ogrodu, projektowanie tarasów, pielęgnacja ogrodów, zakładanie ogrodów Warszawa
Projektant ogrodu, projektowanie tarasów, pielęgnacja ogrodów, zakładanie ogrodów Warszawa
Projektant ogrodu, projektowanie tarasów, pielęgnacja ogrodów, zakładanie ogrodów Warszawa
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Jak wyłączyć pliki cookies?
ROZUMIEM